L’evolució dels drets audiovisuals al món de l’esport

Enric Calpena, Paloma del Rio i Tatxo Benet protagonitzen la darrera taula rodona de les Jornades Blanquerna

Paloma del Rio ha cobert tots els Jocs Olímpics des del 1986 i és l’única periodista espanyola que ha estat guardonada per deu anys consecutius cobrint l’event esportiu més important del món. Actualment és la directora dels programes esportius a TV1.

Tatxo Benet és un dels socis i fundadors d’Imagina, un dels productors de senyal de Gol TV i bona part dels esdeveniments esportius tant nacionals com internacionals.

La taula rodona bilingüe (la Palomadel Rio no sap parlar el català, tot i que l’entén) comença amb el tema de la compatibilitat actual dels dos models de productores: la privada (en aquest cas representada per en Tatxo) i la pública (per la Paloma). Ambdós opinen que els canals de pagament són un avantatge en el sentit que si una persona només està interessada en un esport, pot pagar per tenir un canal amb 24 hores d’aquest esport en exclusiva, però que si l’usuari no té capacitat econòmica per permetre-s’ho, és millor tenir canals públics.

Seguidament, expressen les seves opinions sobre el fet que el futbol s’ha convertit en l’esport europeu per excel·lència, i si creuen que això canviarà de cara endavant i es deixarà influenciar pels gustos americans. La Paloma opina que una persona comença a consumir si té l’accés a aquest tipus de contingut. Si un esport no es retransmet als seus canals habituals, aquesta persona no en tindrà notícia. Afirma que hi ha esports molt importants als Estats Units que aquí quasi bé ni es coneixen, com el lacrosse. Tatxo la recolza, afegint que “les dinàmiques socials són molt difícils de canviar; forma part tant íntimament de les nostres vides que és molt difícil de canviar. Fa vint anys es deia que el futbol s’estava perdent i ara es troba en el seu punt més àlgid”. Els mitjans de comunicació de masses porten a reforçar aquest esport, a més a més, segueixen l’interès dels teleespectadors.

Què passarà amb els esports secundaris? Segons la periodista, l’única finestra que tenen els comitès organitzadors dels events d’aquests esports de que apareixin és pagar-se les seves pròpies despeses de producció, o bé acordar amb els mitjans pagar una quantitat uns i una altra els altres. En Tatxo afegeix que no passa res si no es retransmeten, si són secundaris és perquè no interessen a l’audiència, i aquesta mana.

Finalment, sobre el tema de la compra dels drets televisius, ambdós expliquen que els drets són caríssims, i hi ha un moment que ni els mitjans poden arribar a pagar el que es demana, per tant no es retransmeten. Això repercuteix, però, als organitzadors d’aquell esport i també a les empreses publicitàries de les que depenen. Aquestes inverteixen per obtenir una compensació en imatge, però si no l’obtenen retiren la seva participació i els altres es queden sense fons per pagar els continguts, per tant cauen. “Es una pescadilla que se muerde la cola”, comenta ella. “Qualsevol programa val allò que una televisió acabi pagant per tenir-lo; a vegades pagues més i d’altres menys”, diu Tatxo. I Paloma acaba el debat amb “esto es un mercadillo, se regatea, se intenta hacer la mejor compra-venda para que todos estén contentos”. 

Per, Gisela Giralt

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s